mandag 30. januar 2012

BOK PROSJEKT

For ca tre uker siden fikk vi på barn- og ungdoms linjen en porsjekt oppgave. Denne oppgaven gikk ut på at vi skulle velge et tema for eksempel vennskap, mobbing, famlie og kjærlighet. Når vi hadde valgt tema skulle vi velge en bok under dette tema, og for hvilken aldersgruppe vi skulle knytte boken til. Dette har vært et tverrfaglig prosjekt mellom norsk og faget yrkesutøvelse.

Vi skulle lese boken, og finne en aktivitet vi kunne gjøre basert på boken. Å selvfølgelig det viktigste av alt, det måtte passe for aldersgruppen man hadde valgt.



Selv valgte jeg tema kjærlighet/forelskelse, og aldersgruppen åtte år. Boken jeg fant som passer for åtte åringene er "bli sammen av Thomas Halling". Åtte åringer var en alder som passet fint for meg, fordi når jeg er i praksis jobber jeg med denne aldersgruppen. Da er det veldig viktig å vite litt om aldersgruppen, og alderstypiske trekk å kunne ta utgangspunkt i det.

Alderstypiske trekk for 8 åringer

· Barna begynner å se og forstå konsekvensene av handlingene sine.

· Alle barn bør oppleve mestring på noen områder.

· I de fleste tilfeller kan barna selv ordne opp i konflikter. Nå klarer de ofte å snakke seg fram til en løsning.
· Vennskap er viktig for barna. Noen har mange venner, andre har få.
· De fleste barna er flinke til å inkludere andre i leken så ingen trenger å være alene. Det er likevel noen barn som faller utenfor og ikke kommer inn i gruppen.

· Bøker er viktig for språkutviklingen. Små barn trenger å bli lest mye for og få ord og handling forklart for seg. Det er viktig å fortsette med dette når barnet blir eldre.



Boken "bli sammen" passer fint for aldersgruppen fordi det er en bok med stor skrift, bilder og den er heller ikke så lang. Boken handler om å være forelseket. Dette er et tema som blir tatt opp mye på mitt praksis sted. Barna forteller meg hver tirsdag når jeg er der, hvem som er sammen, om jeg har kjæreste. Rett og slett så er tema kjærlighet veldig sentralt for åtte åringene.



"Bli sammen" handler om klassen til Kalle, som har fått den nye eleven Ellen. Kalle syntes Ellen er veldig søt, og har veldig lyst til å imponere henne. I hvert kapittel får vi høre om alt Kalle gjø for å imponere henne, men som ikke alltid går like bra. Han syntes alltid at ideene hans er veldig bra, men når han utfører det i praksis finner han fort ut at han trekker Ellen lenger og lenger unna seg. Til slutt snakker Ellen med han og spørr hvorfor han har blitt så rar i det siste. Da får Kalle svar på sprøsmålet og det ender godt.


En del av opppgaven var å lage en aktivitetsplan for aktiviteten vi ville gjort rundt boken med barna. Under dette prosjektet samarbeidet jeg med Ida i norsk klassen min.


Aktivitetsplan
Mål
Målet er å få høre med barna hva de mener om forelskelse og være sammen. Og hvordan er det når man er forelsket å høre hvordan de blir sammen.
Rammefaktorer
20 barn skoleklasse- alderen 8 år
2 voksne – Ida og Lena
Aktiviteten skal skje i klasserommet
Hjelpemidler vi skal bruke er bøkene vi har lest, ark og farger til kjærlighetsbrevene.
Aktiviteten varer i ca. 60 minutter.



Deltagerforutsetning

Alderstypiske trekk for 8 åringer

· Barna begynner å se og forstå konsekvensene av handlingene sine.

· Alle barn bør oppleve mestring på noen områder.

· I de fleste tilfeller kan barna selv ordne opp i konflikter. Nå klarer de ofte å snakke seg fram til en løsning.

· Vennskap er viktig for barna. Noen har mange venner, andre har få.

· De fleste barna er flinke til å inkludere andre i leken så ingen trenger å være alene. Det er likevel noen barn som faller utenfor og ikke kommer inn i gruppen.

· Bøker er viktig for språkutviklingen. Små barn trenger å bli lest mye for og få ord og handling forklart for seg. Det er viktig å fortsette med dette når barnet blir eldre.
Hva
Vi skal først lese bøkene for barna, så skal vi stille spørsmål som passer til tema i boken(kjærlighet). Så skal de få lage et skuespill hvor de spiller at de noen er kjærester, eller blir kjærester. Etter vi har fått sett på skuespillene, skal alle få lage hvert sitt kjærlighetsbrev.
Hvordan
Vi starter økten med å lese de to bøkene, og fokusere på en bok av gangen.
Ida leser bøkene. Så snakker vi sammen om hva som skjedde i boken, og hva de handler om.
Så starter vi med at barna skal lage et lite rollespill hvor man viser hvordan man blir sammen.
Etter vi har sett på alle rollespillene. Skal alle barna få lage hvert sitt kjærlighetsbrev.
Hvorfor
Vi har valgt tema kjærlighet fordi det er et veldig relevant tema for denne aldersgruppen. De snakker mye om hvem som er kjæreste med hvem. Hvem som liker hvem. Og er opptatt av hvem som spør på hverandre osv.
Vi valgte denne aktiviteten i forhold til boken. Fordi barna syntes det er gøy med rollespill, og de får brukt kreativiteten gjennom rollespillet og kjærlighetsbrevet de skal lage selv på slutten av aktiviteten.
Hvem
Ida skal lese bøkene. Lena starter aktivitetene som skal skje etter lesingen.
Rollespillet og kjærlighetsbrevet.
Evaluering
Hvordan syntes barna det var å snakke om temaet kjærlighet og forelskelse?
Var noen mer frempå enn andre?
Hvordan fungerte aktiviteten?
Ville de dele egne erfaringer, eller likte de best å høre på?



3 kommentarer:

  1. Vakkert Lena! VAKKERT!

    SvarSlett
  2. Kjempe bra innlegg! Du får med mye bra! Gøy å lese aktivitetsplanen din, og se hva du skulle gjøre med barna ;)
    Jeg synes du er kjempe flink til å blogge! Stå på ! :D

    SvarSlett
  3. Hei Lena
    Spennende tema å samtale med barn om! Flott å bruke bøker som utgangspunkt for samtale rundt slike følelser.

    Synes det er en fin aktivitet du har valgt. Når barn rollespiller blir det liksom litt ufarlig, og da tør de ofte slippe seg litt mer løs… for de bare "later som" :-) Forelskelse kan være en sterk følelse og man kan gjøre ganske mye rart for å imponere den andre… og som ofte kan gå ganske annerledes en man planlegger, slik boken viser. Sikkert mange interessante samtaler med barna man kan få ut av dette :-)

    SvarSlett